Passie voor psychologie
Passie voor Psychologie
Busato, V.V. (2004)
Passie voor Psychologie
Amsterdam: SWP Book
Dit is een voorpublicatie uit Passie voor Psychologie. Bestellen kan ondermeer via www.swpbook.com
Een eigen geurlijn
Een eigen parfum is hét statussymbool van een succesvol designer. Een eigen geurlijn als psycholoog is ook miín ambitie geworden na het voltooien van mijn proefschrift en een aantal meer populaire geschriften.
Zo'n rare ambitie vind ik dat niet. Psychologie is immers niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en de media. Wat ligt er juist in deze tijd meer voor de hand dan een geurlijn te vernoemen naar een beoefenaar van deze prachtwetenschap?
Vraag is welke psycholoog je daarvoor moet kiezen. Het moet iemand zijn die in elk geval zijn of haar naam een beetje mee heeft.
De Amerikaanse behaviorist Burrhus Skinner bijvoorbeeld? Kan, maar diens achternaam ligt wel erg voor de hand. Een belangrijker bezwaar is dat die te veel klinkt als een goedkope aftershave. Burrhus zal bovendien eerder worden geassocieerd met een toiletreiniger, ‘uiterst effectief voor onder die vervelende randjes.'
De Zwitserse ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget zal het evenmin goed doen. Zijn naam klinkt als het zoveelste Franse luchtje dat al vervlogen is voordat je je er goed en wel mee hebt besprenkeld - zonde van je geld.
De psychoanalyticus Sigmund Freud dan wellicht? Over die Weense charlatan is inmiddels al zoveel bekend dat daar figuurlijk te veel een luchtje aan kleeft. Commercieel daarom niet verstandig, kan hooguit nog als naam voor een louche nachtcafé.
Nee, ik mag dan wat minder bekend zijn dan deze collega's, maar voor een geurlijn heb ik mijn naam, en zeker mijn voornaam, beslist mee.
De commercial zie ik al voor me. Met stevige tred en in een lange, wapperende jas loop ik in de herfst over één van de Amsterdamse grachten, terwijl een zwoele vrouwenstem met Frans accent me naroept: ‘Wittorio?'
Langzaam kijk ik om, en zeg: ‘Ja, meisje, c'est moi.'